Sve koristi jestivog ulja

08:39:00 Fb 0 Comments

Nesporno je da masti sadrže dosta kalorija, ali, s druge strane, daju nam potrebnu energiju, omogućavaju apsorpciju vitamina topljivih u mastima (A, D, E i K), smanjuju pojavu alergija i sudjeluju u izgradnji živčanog sustava i hormona. Osim toga što jelu osiguravaju bolji okus, ulja u želucu oslobađaju hormon holecistokinin, koji mozgu "poručuje" da smo siti. Preporuka je da unos masti treba ograničiti na 15 do 30 postotaka od ukupnog dnevnog unosa. Pritom, na umu treba imati da uz vidljive masti (biljna ulja, maslac, margarin, svinjska mast) unosimo u organizam i masnoće "skrivene" u namirnicama (crveno meso, sir, vrhnje, punomasno mlijeko, suhomesnati proizvodi). Najbolji izbor su prirodna, nerafinirana biljna ulja, poput maslinovog -osim što su koncentrirani izvor energije, nosioci su i biološki vrijednih sastojaka hrane (na tržištu možemo pronaći bogatu proizvodnu paletu: suncokretovo, kukuruzno, laneno, sezamovo...) Međutim, nameće se pitanje koje ulje odabrati i jesu li pojedina čak štetna po zdravlje.
IAKO SU ULJA VELIKI IZVOR ENERGIJE, A POZNATO JE DA IMAJU ČAK ITERAPEUTSKA SVOJSTVA, NJIHOV UNOS U ORGANIZAM TREBALO BI OGRANIČITI. IPAK, EVO NEKOLIKO VRSTA KOJE SVAKAKO TREBATE UVRSTITI U SVOJ JELOVNIK
Suncokretovo ulje
Kada kažemo ulje, najčešće pomislimo na suncokretovo, jer se ono najviše koristi u našim domaćinstvima. Njegova učestala primjena nije štetna, ali ipak vam savjetujemo da birate ono hladno prešano, koje u odnosu na prerađeno sadrži beta-karoten i znatno veće količine nezasićenih masnih kiselina (palmitinske, stearinske, linolne i linoleinske), vitamina E i dosta lecitina. iMf/Jdaliar^aaBEJMa Hladno prešano suncokretovo ulje, zlatnožute boje s tipičnom aromom pečenih sjemenki suncokreta snižava krvni tlak, ublažava reumatske tegobe, čisti organizam od otrova i sprječava razvoj malignih stanica.
Kako ga koristiti u kuhinji: Budući da nije pogodno za dužu termičku obradu, najbolje je koristiti ga pri pripremi salata, juha, tijesta, majoneza i tartar umaka. Pogod no je sa mo za kratkotraj no pečenje ribe i mesa, a jela pripremljena na suncokretovom ulju duže zadržavaju svježinu i specifičan okus.

Maslinovo ulje
Budući da u njemu nije otkriven nijedan opasan sastojak, smatra se jednom od najsigurnijih masnoća. Svakako da je najpoželjnije prvo prešano ulje (djevičansko), koje se dobiva hladnim postupkom (bez rafiniranja) - prešanjem ili presom zrelih plodova masline. Visoka cijena čistog djevičanskog ulja opravdana je njegovim bogatim sastavom: sadrži najveći postotak nezasićenih (esencijalnih) masnih kiselina, od kojih je najzastupljeni)a oleinska masna kiselina (55% - 83%). Zatim, vitamine A, D, E i K, pigmente klorofil i karotenoide (imaju antioksidativno djelovanje), minerale (natrij, kalcij, željezo) i dobar kolesterol. liaajaailKlčfđiBfUilMfeU Osim ste blagotvorno djeluje u prevenciji i terapiji brojnih bolesti, maslinovo ulje se lako probavlja, ubrzava rad crijeva, te je također vrlo korisno za održavanje idealne tjelesne mase. Daje neodoljivu aromu jelima, a ukoliko vam ipak ne odgovara njegov okus, probajte ono začinjeno mediteranskim biljem, češnjakom, tartufima ili ljutom papričicom. Kako ga koristiti u kuhinji: Hladno prešano maslinovo ulje kuhanjem ili pečenjem gubi svoja svojstva, te je najbolje koristiti ga hladno (ili blago zagrijano) u pripremi jela. Prilikom kuhanja, pirjanja ili pečenja hrane, pogodnije je ono rafinirano.
Ulje bundevinih sjemenki
Proizvodi se hladnim prešanjem (prešom bundevinih sjemenki, a u ovom ulju brižljivo su sačuvani svi najkvalitetniji sastojci -bogato je esencijalnim masnim kiselinama (organizam ih ne može sintetizirati), proteinima, ugljikohidratima, vitaminima A, Bi, B2, B6, C, D, E i K, mineralima (fosfor i cink) i drugim aktivnim sastojcima.
toga što
se njegovim redovitim konzumiranjem organizam štiti od infekcija, ovo ulje jača imunitet i čuva srce i krvne žile. Kako ga koristiti u kuhinji: Bundevi no ulje nalazi sve veću primjenu u kulinarstvu. Koristi se u pripremi kolača i peciva, kao preljev za salate, prilikom pripreme jela od povrća, riže, gljiva, jaja i mesa. Njegov bogat orašast okus čini ga idealnim namazom za kruh (kaoalternativa maslacu ili margarinu).
Ulje lana
Budući daje izvor omega-3 i omega-6 masnih kiselina najuravnoteženiji, može se reći daje ovo najzdravije ulje. Jedinstveno je i po sadržaju visokokvalitetnih proteina, vitamina Bi, B2 i C, minerala (željezo, cink, natrij, magnezij, fosfor, kalcij, kao i vitamin E i karoten potpomažu metabolizam masti u organizmu).
Terapeutska djelovanja: Kao izuzetan izvor omega masnih kiselina, pomoći će vam da snizite razinu lošeg (LDL) kolesterola, da regulirate razinu hormona i sačuvate zdravlje srčanožilnog sustava. Osim toga, laneno ulje je i kozmetički preparat. Efekti svakodnevne primjene dviju žličica lanenog ulja uočit će se najprije na kosi, koži i noktima. Kako ga koristiti u kuhinji: Laneno ulje nije preporučljivo za kuhanje, to jest izlaganje visokim temperaturama, jer se tako "zdrave masnoće" mogu čak pretvoriti u štetne. Mali savjet: dodajte ga jelu nakon termičke obrade (npr. preko kuhanog povrća) i time ćete povećati hranjivu vrijednost namirnica. Pomiješate li ga sa sojom, morskim plodovima ili zelenim lisnatim povrćem, omogućit ćete esencijalnim masnim kiselinama da se ugrade u stanične membrane. Laneno ulje idealno je i u kombinaciji s medom, voćem i svježim posnim kravljim sirom, pa napravite uravnotežen obrok za zdrav početak dana.
Ulje koštica grožđa
Osim toga što korištenjem ove vrste ulja pružate organizmu obilje antioksidansa, koji povećavaju razinu dobrog kolesterola a smanjuju onaj loš, hladno prešano ulje od koštica grožđa posebno je dragocjeno zbog visokog sadržaja nezasićenih masnih kiselina (70% linoleinske kiseline). iMsaddllMSftlfflaElBrailma snažan efekt u prevenciji srčanih bolesti, a zbog sadržaja antioksidansa sve češće nalazi primjenu i u kozmetici: za čišćenje, piling, masaže i kupke, obloge, maske za lice ili cijelo tijelo.
Kako ga koristiti u kuhinji: Zbog svoje visoke točke zagrijavanja (200 °C), posebno je pogodno za pečenje i pirjanje jela od povrća i mesa divljači. Može se koristiti i hladno, kao preljev zelenim lisnatim salatama, dodatak voćnim salatama i uz sireve i gljive.
konzuiruieti?
IAKO MASLAC, SVINJSKA MAST I MARGARIN SADRŽE ZASIĆENE MASNE KISELINE,TREBA IH KONZUMIRATI U UMJERENIM KOLIČINAMA JER IMAJU VAŽNU ULOGU U METABOLIČKIM PROCESIMA U ORGANIZMU
Sadrži I.
liječenju gljivičnih infekcija), lecitin (poboljšava pamćenje i sudjeluje u metabolizmu kolesterola) i arahidonsku kiselinu, a osim navedenog, ove specifične masne kiseline štite probavni trakt od infekcija i omogućavaju apsorpciju esencijalnih vitamina (A, D, E i K).
organizam ovu mast lakše probavlja nego biljna ulja. Bogata je i kolesterolom, koji čini osnovu za formiranje vitamina D, ključnog za apsorpciju kalcija. Mast je vrlo stabilna na visokim temperaturama, pa je idealna za pečenje i prženje.
Ulje sezama
Sezam, jedna od najstarijih kultiviranih biljaka na svijetu, cijenjena je kao uljarica već 5.000 godina. Sadržaj kalcija, magnezija, tokoferola, esencijalnih masnih kiselina i fitosterola upravo potvrđuje njegovu dugu tradiciju. Terapeutska svojstva: Smatra se vrlo ljekovitom namirnicom, jer osim što snižava razinu kolesterola, blagotvorno djeluje na rad srca i bubrega, te sprječava pojavu karijesa i upalu desni. Bogato je linoleinskom kiselinom, pa posjeduje antikancerogeno i antibakterijsko djelovanje. Kako ga koristiti u kuhinji: Sezamovo ulje odlikuje raskošan, ugodan miris i okus, te se najčešće koristi za salate, prženje i kuhanje, ali i za vanjsku uporabu. Omiljeno je ulje u specijalitetima azijske kuhinje.
Ulje kukuruza
Ova vrsta ulja izdvaja se tehnikama ekstrakcije i rafiniranja, omogućava očuvanje organoleptičkih karakteristika povrća od kojeg se dobiva, pa zato ima okus kukuruza. Prirodno je bogato vitaminom E, kao i višestruko nezasićenim masnim kiselinama, koje pozitivno utječu na zdravlje.Terapeutska svojstva: Sadrži više nezasićenih masnih kiselina, posebno oleinsku, koja snižava udio štetnog kolesterola. Kukuruzno ulje se pokazalo kao učinkovito sredstvo za rastapanje kamenčića u žučnoj vrećici.
Kako ga koristiti u kuhinji: Zbog visoke temperaturne stabilnosti može se koristiti za pečenje i prženje, a idealno je i za pripremu preljeva za salate i razne vrste marinada. Cesto se koristi i u pripremi brze hrane.
Ulje sojinih sjemenki
Bogatstvo nezasićenih masnih kiselina, vitamina F (sudjeluje u izgradnji stanica našeg organizma), vitamina B6 i K i biljnog hormona fltoestrogena (štiti od ateroskleroze) ulju od sojinih sjemenki daje izuzetnu biološku vrijednost.
Terapeutska svojstva:  Pospješuje rad organa za probavu, a nezamjenjivo je i u prehrani oboljelih od dijabetesa jer regulira razinu glukoze u krvi.
Kako ga koristiti u kuhinji: Zbog izrazite termolabilnosti, ne preporučuje se korištenje sojinog ulja za pečenje i prženje hrane, mada je pogodno za pečenje mesa i povrća na nižim temperaturama. Najčešći je sastojak margarina, peciva, majoneza, smrznute hrane i mesnih prerađevina, a neutralan okus omogućava da originalan okus namirnica dode do izražaja.
Ulje od kikirikija
Iako je u našoj prehrani slabo zastupljeno, ulje od kikirikija bogato je omega-3 i omega-6 masnim kiselinama, folnom ldselinom, vitaminom E i K, kalijumom i linolnom kiselinom, a pritom ne sadrži kolesterol.
Učinkovito sredstvo
za sprječavanje srčanožilnih bolesti i izlučivanje žuči. Hladno prešano ulje sadrži alergene koji se ne mogu ukloniti, te može biti vrlo opasno po osobe alergične na kikiriki. Kako ga koristiti u kuhinji: Zbog svoje otpornosti na visoke temperature, preporučuje se za prženje u dubokoj masnoći, jer daje hrskavu koricu i čuva svježinu u unutrašnjosti namirnice. Ulje je sačuvalo karakterističan, izvanredan okus kikirikija, koji daje posebnu aromu jelu, a sadrži malo štetnih zasićenih masnih kiselina. Također, margarin se obogaćuje vitaminima topivima u mastima (A, D i E) i ne sadrži kolesterol. S druge strane, tijekom proizvodnje margarina nastaju transmasne kiseline, koje imaju izrazito štetno djelovanje na krvne žile.

0 komentari: